Friday, June 26, 2009

ADA PROB???? MEH BACE CNI…



BUKAN KEHIDUPAN KALAU TIADA….
SALAM..
HURMM topic kita tok kali ne…
Tak ada kehidupan kalo tanpa dugaan dan ujian hidup.
Hidupne memg penuh dgn dugaan,baik dugaan dalam bentuk kesenangan mahupun kesusahan,suka mahupun duka, kenikmatan mahupun kesengsaraan.
Persoalannya bukanlah pada sesuatu yang kita anggap sebagai “masalah” itu, persoalannya juga bukan pada apa yang menimpa kita. Tetapi persoalan sebenar-benarnya adalah bagaimana kita menghadapi,memandang dan memaknai dugaan tersebut.
Tiada ubat yang lebih baik ketika menghadapi dugaan selain dari SABAR dan IKHTIAR.kita xperlu mencaci keadaan,menyesali keadaaan secara berlebihan,stress,ataupun menyumpah diri sendiri. Lari dari dugaan,atau berusaha mencaci keadaan,tidak menerima keadaan bukanlah penyelasaian tapi…akan menambah masalah baru.
Kembalikanlah semua yang terjadi kepada allah swt. Sikap yang terbaik adalah mengambil hikmah dari apa yang berlaku dan sebagai pelajaran berharga untuk menghadapi hari mendatang.kemudian kita tambah dengan ikhtiar.
Hummm..melalui pembacaan yang aq wt dalam konteks agama plak, dugaan 2 adalah “sunnatullah”. Dengan dugaan, akan diketahui siapa orang yang beriman dan xberiman. Bagaimana kita ‘handle’ sume 2..dan sume 2 lah yang akan dinilai dihadapan allah..
Last skali,alangkah baiknya jika masalah yang mendera hidup, kita akan mendekatkan diri kita kepada Allah SWT,boleh meningkatkan kekhusyukan solat kita,doa kita,muhasabah kita,renungan kita intropeksi diri kita….
Kita hanyalah seorang hamba yang kerdil,oleh itu, mintalah ampun kepada allah.mintalah petunjuk kepada Allah SWT.kalau sungguh2 dilakukan insyaallah..DIA akan memberi petunjuk kepada kita =)

No comments: